Monday, 5 May 2014

RETORIK MELAYU KLASIK DALAM KARYA AGUNG MELAYU

MAKSUD RETORIK
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010:1326), retorik didefinisikan sebagai teknik pemakaian bahasa secara berkesan dalam penulisan atau pertuturan.
 Menurut Abu Hassan, retorik merupakan satu seni gaya penulisan secara berkesan yang bertujuan untuk mempengaruhi khalayak iaitu individu yang berada di persekitarannya.
Menurut Gorys Keraf - istilah yang secara tradisional diberikan pada cara pemakaian bahasa sebagai seni didasarkan pada pengetahuan yang tersusun baik.
Plato pula dalam bukunya,Pheadrus - retorik merupakan wacana yang rasional dan diletakkan sebagai seni yang digunakan secara meluas dalam aktiviti pidato yang merupakan satu-satunya saluran penyampaian idea, fikiran dan maklumat.
Aristotle - seni pemujukan dan merupakan disiplin yang lengkap tentang teknik, keadah dan amalan menghasilkan pengucapan yang benar dan berkesan.
retorik dapat diketahui melalui dua aspek penting iaitu pengetahuan tentang bahasa dan penggunaannya yang baik.
Ringkasnya, retorik bermaksud keindahan seni pemakaian bahasa yang digunakan oleh penulis/penutur untuk menzahirkan buah fikiran ataupun menyampaikan pendapat didasari dengan bahasa yang indah dan teratur.

MAKSUD BAHASA MELAYU KLASIK
Menurut Kamus Dewan (1986), perkataan klasik sebagai kesenian atau kesusasteraan yang lama atau yang mempunyai sifat-sifat yang tidak lagi terpakai.
Asmah Hj.Omar (1993), “ bahasa abad ketiga belas dan ketujuh belas itu dinamakan bahasa Melayu Klasik”.
Bahasa Melayu klasik pula menurut Ismail Hussein (1966), “ pembahagian bahasa Melayu Klasik di buat oleh adalah atas pertimbangan sejarah perkembangan bahasa Melayu
Menurut Ismail Hussein (1966), bahasa Melayu Klasik bermula sekitar abad ke-13 dan ke-14 dan beliau menyebutnya sebagai zaman peralihan apabila di seluruh kepulauan Melayu setelah kedatangan agama Islam.
 Kenyataan ini disokong dengan bukti catatan Marco Polo tentang pengislaman Pasai pada tahun 1292M sewaktu beliau melawat Sumatera Utara.
permulaan bahasa Melayu klasik boleh ditandai dengan kemunculan dan keagungan kerajaan Melayu Melaka dan bahasa Melayu klasik menjadi medium dalam pemerintahan, perhubungan, perdagangan, dan penyebaran agama Islam.

JENIS RETORIK
         Pemerian
         penggunaan bahasa yang berbentuk penjelasan atau huraian tentang sesuatu idea. 
         bertujuan menyampaikan fakta dan maklumat yang lengkap kepada pembaca atau pendengar
         Penceritaan
         merupakan satu bentuk penyampaian melalui cerita, sama ada dalam penulisan mahupun lisan.  
         Penerangan
         penerangan tentang sesuatu perkara dengan terperinci daripada satu langkah kepada satu langkah yang lain. 
         Pendedahan
         mendedah  sesuatu atau menyingkap atau memapar atau menunjukkan sesuatu perkara atau maklumat dengan jelas dan terperinci.
         untuk memindahkan idea atau maklumat daripada seseorang kepada khalayak dengan berkesan 
  
         Penghujahan
         Retorik ini juga dikenali sebagai pemujukan rasional atau intelek.  Retorik jenis ini digunakan dalam sesuatu perbahasan, perdebatan, pembicaraan, forum dan penulisan yang bersifat akademik.
         Pemujukan
         gunakan bahasa pujukan untuk mempengaruhi pemikiran dan keyakinan orang lain supaya mempercayai sesuatu perkara yang diperkatakan.

Penggunaan Retorik dalam Hikayat Abdullah & Hikayat Tuhfat Al-Nafis

Retorik Penceritaan
·         Tuan Raffles datang ke Melaka. Setelah berbincang dan bersetuju, dimintanya Kolonel Farquhar belayar ke Singapura untuk melaksanakan kerja tersebut. Ketika itu Tuan Raffles telah diarahkan pergi ke Aceh oleh Tuan Jenderal untuk mendamaikan pertelingkahan di antara Aceh Pidir dengan Teluk Semawi yang hendak berperang.  (Hikayat Abdullah;ms 155)

Retorik Pemerian
      Tuan Furquhar sudah lama bersahabat dengan Tengku Long, putera Sultan Mahmud. Semasa dia di Melaka, khabar yang kudengar mengatakan Tengku Long sudah mengambil wang daripada Kolonel Farquhar. (Hikayat Abdullah; ms 154)
      Kawasan itu semak belaka. Hanya di padang itulah tiada berhutan besar, tetapi dipenuhi pokok-pokok ambung-ambung, malapari, bulangan dan tulang-tulang kayu. Di seberang sungai kelihatan pokok-pokok bakau, api-api, buta-buta, jeruju dan tulang-tulangnya sahaja. Ada sebuah bukit yang tinggi di hujung tanjung Kuala Singapura.  (Hikayat Abdullah; ms161)

·         Maka lalu dikeluarinya oleh orang Siak (itu), serta orang Siantan, mana-mana (yang) sebelah dia. Maka lalulah (beramuk-amukan mula-mulanya), berbedil-bedilan dengan meriam (dan) lela. Kemudian berapat berbedi(-bedil)an dengan senapang (dan) pemuras. Kemudian berapat (bercencangkan kelewang dan pedang dan) bertikamkan (lembing, tombak. Kemudian berapat bertikamkan) keris (pendek, ada yang bertikam bercengkeng pinggang sama seorang). Maka sangat ramainya (perang itu), kerana sama(sama) tiada mau undur (anak-anak Selangor dengan anak Siak)”.(Tuhfat al Nafis;ms279)

RETORIK PENDEDAHAN

·         “Syahadan apabila mangkatlah ia menggantikan kerajaannya puteranya yang bernama Raja Mahmud bergelar Sultan Mahmud Syah. Maka masa kerajaan baginda inilah, ia membunuh saudaranya itu, iaitu yang berama Raja Zainal, kerana Raja Zainal itu baik parasnya cantik manis, memberi ghairat segala hati perempuan melihatnya. Dan banyaklah anak-anak orang Melaka berahi akan dia hingga anak isteri orang tiadalah berketentuan mengidah Raja Zainal itu dengan bunga bergubah dan sirih bersulur. (Tuhfat al Nafis ; ms 134)

  • ·         Akan tetapi, semenjak aku telah mendapat pelajaran dan akal sedikit-sedikit serta membaca kitab-kitab, tambahan pula telah bercampur-campur dengan orang berakal, orang putih, maka bahawasanya kuketahuilah sekalian itu bohong, lagipun penipu besar, adanya. (Hikayat Abdullah; ms 114)



Retorik Penerangan
·         Maka kulihat sifat orangnya pendek dan mukanya bundar dan rambutnya putih dan tubuhnya sederhana. (Hikayat Abdullah; ms 79)



RETORIK PEMUJUKAN
·         Maka berkatalah Pengeran Dipati itu kepada Gusti Jameril, “Adapun cucuku ini aku hendak (ambil) buat menantu. Cucuku pilihlah anaku yang dua orang itu mana-mana suka cucuku.” Maka jawab Gusti Jameril, “adapun (yang) seperti kehendak nenda belumlah patik boleh menentukan bermohonlah patik mengadap paduka anak anda Pangeran Emas Seri Nagara dahulu.” (Tuhfat al Nafis; ms232)

GAYA BAHASA

SKEMA PENGGUGURAN
Asidenton- pengguguran kata hubung.
makan tak kenyang, tidur tak lena (ms 13)

SKEMA PERULANGAN
Anafora- pengulangan perkataan yang sama pada permulaan klausa.
Dia ketakutan melihat ramai orang berhampiran perahunya, lalu terjun ke laut ketika ombak besar. Dia hilang dibawa arus ke laut. (ms 160-161)

SKEMA RAGAMAN
Khusus –Umum
Bukti :
Maka dalam hal itu bapaku pun mendapat sakit payah di Sungai Baru, lalu pergilah segala adik kakak dari Melaka mengambil akan dia… (ms8)

Umum-Khusus
Bukti :
…Tuan Sekretaries Gobermen ke Melaka menyuruhkan bapaku pergi ke Riau dan Lingga, Pahang, Terengganu…. (ms 9)


MAJAZ
memindahkan perkataan hakiki kepada bukan hakiki dan dapat difahami dengan adanya hubungan dan petunjuk.
Majaz Pertautan-hubungan pertautan makna sama ada yang bersifat simbolik, perumpamaan/tamsilan.

Disfemisme :kata-kata kasar untuk tujuan tertentu.
Bukti :
Syahadan, maka dengan bodoh yang demikianlah kebanyakan surat-surat dan hikayat-hikayat dahulu kala yang dalam kebanyakan negeri Melaka disuruh gurunya bakarkan… (ms 309).
Majaz Perbandingan- penggunaan unsur-unsur bahasa yang bersifat membandingkan 2 hal pada hal berlainan ataupun sengaja dianggap sama.

Simile – perbandingan secara langsung.
Bukti :
Seperti meniup api dalam air (ms15)
Seperti menatang minyak yang penuh (ms15)
Seperti bergantung di rambut sehelai, mati hidup kembali, nyawa pergi nyawa datang…(ms 13)

Hiperbola
Bukti:  Sebab itulah saya membuangkan diri ke pulau di tengah laut ini, tuan. (ms 156)

Personafikasi
Bukti: Tuan Farquhar pergi berteduh di bawah sepohon kayu kelat di tengah padang itu. (ms 156)







.


No comments:

Post a Comment